V.45

Blomman

Höstlovsveckan kom och gick i lite förkortad version då vi började med två studiedagar. Vad förskolepersonal gör på studiedagar är väl ungefär lika mystiskt som vad dom gör på banken efter 3 och jag är inte den som tjallar… Men så mycket kan jag berätta att vi alla frekventerade en föreläsning om barns inlärning och hjärnans utveckling. Detta var mycket intressant och gav oss ännu ett perspektiv på varför vi gör som vi gör och att det inte bara är för att det är kul. All motorisk träning är ett led i att hjärnan sen skall kunna lära sig att läsa, skriva och räkna. Att få träna sig på att ta på kläder, pärla sitt hundrade halsband eller klättra i träd är alltså bra för läsinlärningen. Inget dumt argument att ta till när orken tryter. Dock får vi svag respons från våra barn när vi påpekar detta faktum… Föreläsaren tog också upp vikten av att barn får utveckla sin vestibulära uppfattning och då detta ofta görs genom vilda och fartfyllda lekar är vi glada att vi har ett utomhus.

Inomhus har vi denna vecka roat oss med skrivinlärning genom att limma och måla makaroner på tavlor. När ett yngre barn ska förstå poängen med att limma mat på en platta är det en bra idé att låta någon mer rutinerad kompis visa. Efter att ha sugit en stund på en torr fjäril kan man ju iallafall testa att göra som fröken så glatt och peppigt uppmanar, hon brevid verkar ju trots allt tycka att det är helt normalt. Alla tavlorna blev superfina och kommer snart upp på någon vägg för beundran.

image image