V.46

Fjärilen

Nu när barnen har fått uppleva några teaterföreställningarna ihop på annat håll tänkte vi pedagoger att det skulle vara roligt att ge dem en föreställning på hemmaplan. Både roligt, passande och viktigt. Sedan vi i arbetslaget lyssnade på Förskolepoddens avsnitt om ”Integritet i förskolan” har diskussionen i arbetslaget varit aktuell om hur vi skapar en kultur om integritet på vår förskola. Inne hos oss på Fjärilen har vi diskuterat om hur vi vuxna förhåller oss till barnen samt hur de förhåller sig gentemot varandra och avdelningens miljö. Vi har diskuterat hur vi både lär och kan lära barnen om integritet. Detta är allt från vårt sätt att hantera konflikter till att man lär sig om vad som är privata delar på ens kropp, att man har rätten att säga till när man inte känner sig bekväm i att någon exempelvis tar på ens hår eller ställer de här frågorna till en.

D9A214F8-957C-4393-A50E-8536817EF78B

Vi bjöd därför in barnen till ”Teater Lillstugan” där de skulle få delta i ett forumspel. Ett rollspel som går ut på att några personer spelar upp en situation som innefattar någon slags problemställning. Publiken, i detta fall barnen får sedan gå in och hjälpa till att ändra spelets förlopp. Forumspelet bearbetar dilemmat och skapar nya lösningar för att hitta andra vägar ur situationen. Vår ”Stopp min kropp” föreställning började med att vi i samlingen diskuterade vad begreppet ”Stopp min kropp” kunde innebära. Vidare fick barnen varsin biljett till föreställningen. Barnen tyckte det skulle bli roligt med teater men blev lite besvikna när den skulle spelas upp på förskolan. För att komma in på teatern fick de lämna sin biljett till entrévärden. Forumspelet handlade om en morgon på förskolan Lillstugan. På morgonen kom ett barn till förskolan och blev mottagen med en kram från sin fröken. Barnen såg att barnet som blev kramad inte kände sig bekväm i situationen. Tillsammans med barnen diskuterade vi vad som hände i spelet, ”Om man inte vill ha en kram vad kan man säga och göra istället?” Två barn fick vara med och pröva en annan utväg i situationen. 

Efteråt gick vi alla in i blå rummet och tittade på ”Stopp min kropp” sången på projektorn. Tillsammans försökte vi lära oss texten och några rörelser till den. Barnen ville höra sången om och om igen. Så nu går vi alla runt och nynnar på ”Stopp min kropp” och trots att föreställningen ägde rum på förskolan verkade vi fångat barnens intresse. 

”Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta är värden som förskolan ska hålla levande i arbetet med barnen” Lpfö 98/10

 

Blomman

Att limma med limstift är en del i utbildningen. Det är inte alltid som sambandet mellan att jag drar med en penna som inte syns och att någonting fastnar, är helt solklart. Så det måste man öva på. Limmet är härligt mjukt och stiftet glider lätt över pappret. Det doftar gott också. Någon limmar mer på näsan än på pappret. Det klibbar bra, så en annan sitter mest och känner känner känner på limmet som fastat på fingertopparna. Andra limmar huller om buller och på måfå, någon gör en trappa. En annan fäster alla lapparna och remsorna sida vid sida. Det blir mönster och upplevelser blandat. Man blir klar snabb eller gör många och vill ta med sig hem. Fast konstigast var att vi glömde glitter..

Vi gick till skogen igen också. Mellan regnet, mitt i det grå traskade alla och varenda en över vägen och in bland grenar och utmaningar. Är man jättejätteny på att gå själv får man självklart frökenskjuts men alla andra fixade att ta sig upp för backen högt upp på berget. Där smakade frukten toppen och vi letade spindlar, som den vi har i trädet hemma. En pytteliten hittade vi. Sen tog vi trottoaren hem.

IMG_2849

IMG_2824