Vecka 7

Fjärilen

Igår var det den orangea dagen, torsdag och inte vilken torsdag som helst utan alla hjärtans dag. Tillsammans med barnen vill vi förmedla att små enkla gester betyder mest. Därför syftade alla hjärtans dag samlingen på att sprida glädje till kompisarna och jaget. ”Till dig, ja just DU. Ta en lapp och ha en härlig alla ♥️ dag”. Eftersom vi vill sprida glädje omkring oss, så fick även våra nära och kära ta en lyckolapp vid hämtningen.

2445CCCD-C6B5-4743-AB2E-BF76F5C177CE

För den som vill innebär även alla hjärtans dag en massa pyssel. I onsdags hade vi två  pysselstationer inne på avdelningen. I ateljén fokuserade vi på pysselaktiviteter som involverade känseln och kroppen. Vi målade bl.a. med fingrarna, fötterna och händerna. Vi skapade därför också en pappersgång till handfaten, detta blev sedan ett färgglatt takkonstverk samt en skön massagestund för att få bort färgen.  

Vid det gröna bordet fokuserade vi på att skapa en pysselaktivitet med mycket material att välja på. Vi erbjöd barnen allt från penna och papper till lera och paljetter. Barnen fick själva välja vilken aktivitet/aktiviteter de ville medverka i.

AD26BACF-9877-445F-B8B7-88511616AE99 A3F4BF5E-6CE1-498E-A8CD-8B922FAAD1F2

Överlag så pysslas det mycket om dagarna. Nytt redskap i ateljén är limpistolen. Vi lär och utforskar olika tekniker för användandet av limpistoler. Limpistolen uppskattas mycket av barnen, den är både spännande och rolig att använda. Limpistolen ger även stabila byggen vilket gör att barnen verkligen arbetar med sitt verk över en längre period och det känns som att fantasin och kreativiteten flödar. Till vårt skapande använder vi oss av återvinningsmaterial och annat material från ateljén. När barnen använder limpistolen märker vi att dem antingen redan har en tanke om vad de vill skapa och för andra blir det något när de limmat klart. För några barn är det processen och utforskandet som står i fokus och inte resultatet. 

När vi introducerade limpistolen diskuterade vi hur vi kunde hålla limpistolen och materialet vi limmade på. Vissa tekniker var bättre än andra. Limpistolen var varm men genom erfarenheten och hög koncentration testade vi olika tekniker och lärde oss vad som passade bäst för mig. Annat som barnen fick tänka på var hur mycket lim som behövdes och hur snabbt limmet torkade. Limmet var även skönt att ta på och gnugga i sin hand.

580B404E-24C6-46D3-82F2-2D68C0F3928E

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” Lpfö 98/16