Vecka 15

Fjärilen

Det finns så mycket att skriva om på denna bloggen, jag måste se över veckornas dokumentation för att komma i underfund med vad jag ska skriva om. Det blir ett axplock av lite olika händelser från de senaste två veckorna i verksamheten. 

Dessa veckor har vi firat fem födelsedagar. När vi firar barnen har vi en födelsedagssamling där vi hjälps åt att  tända och räkna rätt antal ljus på födelsedagståget. Vi ser också till att antalet ljus stämmer väl överens med siffran för barnets ålder. Vi sjunger och hurrar för barnet som sedan får blåsa ut ljusen. På sin födelsedagssamling får man även välja en lek och skanna sin QR-kods ballong. Vid lunch äter vi sedan barnets val av mat. På barnets plast står bordsflaggan och finporslinet. Födelsedagen är barnets egna dag, en viktig dag. En anledning till att på olika sätt uppmärksamma ett barn. 

986312B9-007C-4363-A0E1-F6E229060210

Vetenskapsfestivalen blev en spännande och rolig utflykt för barnen. På stadsbiblioteket i Göteborg skulle vi se biologishowen. Biologishowen gav oss många skratt och aha-upplevelser. Vi fick se gulliga djurungar, aggressiva växter och en spindeldans. Vi fick även gissa djur, räkna ben på olika djur och träffa en padda, en pytonorm och spindelmannen. Utifrån det vi kunde se så verkade spindelmannen vara barnens höjdpunkt i showen. Förutom att bara se spindelmannen på scenen fick barnen krama, prata och fotograferas med honom. 

752C67AC-33A7-4FA1-8105-2277943F4782

I vårt tema omsorg och närmiljö har vi nu börjat att skapa en miniatyrstad av Sävedalen. Sävedalen byggs upp utifrån kartan som vi bekantat oss med i våra hempromenader och områdesrundor. Vi arbetar i smågrupper för att tillsammans skapa miljön vi lever i. Vi målar våra hus och klipper och klistrar fast tak på dem. Barnen använder sig av olika material och tekniker för att skapandet av huset ska efterlikna deras eget. Vi har även börjat att skapa vägarna (motorvägen som vi utgått från när vi håller kartan i handen samt småvägarna i Sävedalen), tågrälsen och skogen. En del i arbetet med att skapa vägar var att först fundera på hur vi kunde skapa en asfalt som liknar asfalten som finns på de riktiga vägarna. Vad behövde vi för att skapa samma yta. Detta samtalade vi om på samlingen och barnen använde sig av många olika begrepp för hur asfaltens yta känns. Vidare kom de med många idéer och förslag för hur vi kunde göra asfalt. Vi gick även ut på gatan och kände på asfalten, hur den känns och vilken färg den har. Barnen tyckte att asfalten var skrovlig och grusig, så vi plockade grus och småstenar för att limma på vägen. När vi målade vägarna blandade vi salt i färgen för att få samma skrovliga yta. Skapandet av Sävedalen löper på och härnäst blir att måla klart de tomma ytorna som finns på vår träskiva. 

4C60DFA0-7684-49FA-A8F6-13E03D9A91FF

”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning.” Lpfö 98/16