V.40

Fjärilen

image

 

Här är vi på fjärilen

Denna veckan har några av barnen börjat att måla sina självporträtt. I år använder vi oss av vita papper och tuschpennor. När vi målar självporträtten tittar vi på oss själva i spegeln; hur ser jag ut, vad har jag för ögonfärg/hårfärg, har jag rakt eller lockigt hår etc. Självporträtten målar vi tillsammans med en fröken och en kompis vilket bidrar till samtal om olika målartekniker, ex. Hur målar du/jag näsan, vart sitter ögonen, ansiktets form. Samtalen grundar sig även i jämförelser om hur de ser ut ex, Jag har lockigt hår och blå ögon, och jag har rakt hår och blå ögon. Nu när självporträtten sitter uppe på väggen blir det ett fortsatt samtal och samspel mellan barnen. De utrycker en förståelse för sig själva och sitt utseende samt delar sina tankar och reflektioner om att alla ser olika ut. Med tanke på att vi målade porträtten i mindre grupper med en närvarande vuxen kan vi också se hur barnen verkligen tog sig an sitt porträtt. De fokuserade och arbetade med de olika detaljerna i porträttet vilket också gjorde dem otroligt stolta över sitt självporträtt i efterhand.

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin identitet och känner trygghet i den” Lpfö 98/10 s. 9

IMG_4489

Blomman

Så kom hösten farandes med mörka morgnar, regn och storm. Det är ju trots allt en oundviklig utveckling och eftersom det inte varit direkt kallt har vi kunnat vara ute mycket ändå. Vi siktar ju alltid på att, så länge det finns ljus, vara ute två gånger om dagen så häng gärna dubbla uppsättningar regnkläder på barnens plats. Och om ni hänger fleece-fodrade galonisar i torkskåpet, glöm inte att vränga dem. Plasten skyddar ju fint mot både regn och varmluft….

Vi är ju duktiga på att roa oss inne på Blomman och leken har fått upp god styrfart. Nya gruppkonstellationer börjar formas och alla känner sig trygga. På samlingen har vi börjat känna igen en ny låda där barnen tas med till en vacker strand i Skåne. Vi känner på sand, stora och små stenar och upplever en ramsa om en farlig haj som listigt fångar in och mumsar i sig fem fiskar i varsin vacker färg. Till sist ger vi oss ut på det stora havet och sjunger om att ro vår båt på stora och små vågor.

Ett litet projekt med handavtryck i saltdeg har börjat växa fram och det kommer utvecklas med färg och troligtvis något glittrigt. Att låta projekt gå över lite tid är ett bra sätt att lära barnen tålamod och att se delar av en process.

Och sen blev vi ju alla bjudna på ett härligt bullkalas på kanelbullens dag, där en tapper familj bakat en hel eftermiddag! Hoppas att vår uppskattning gjorde mödan värd.

IMG_0635 IMG_0699

 

V.38

Blomman

Att sätta sig i Blommans soffa och lugnt observera barnen är bättre än Netflix. Det sjuder av liv och verksamhet bland barnen och alla har sitt eget sätt att ta sig an en stund av fri lek. En pojke gillar att leka med tåg i ett eget hörn, några klättrar upp och ner på vår lilla bänk, en sjunger bockarna Bruse där den lite luggslitna borgen är bro och en ståtlig hjort är bock. En annan älskar tvål och tvålar och tvålar och sen är han visst uppe på bordet! Men det var bara för att ta pappersrullen som står där, han vet ju att man torkar händerna när man är klar. En flicka ger sken av att bara vimsa runt men faktum är att hon är en äkta superminglare, på ett varv hinner hon lämna tillbaka ett bortslängt gosedjur till rätt ägare, reda upp lite i någon pågående kontrovers, slänga lite käft med någon annan för att sen gå vidare in i nästa rum samtidigt som hon river av en snutt på Blinka lilla stjärna. Några av våra stora barn leker ofta familj, de har minst 6-8 barn och av någon anledning skall de alltid sova..

Ibland hamnar man dock lite mellan lekar och då kan ju ett parti memory sitta fint. Det är ett behagligt spel som går att variera i det oändliga för att passa deltagarna. Man tränar minne och turtagning och guvetallt men framförallt får man en trevlig stund tillsammans.

IMG_2575

V.38

Fjärilen

En bit in på terminen och fjärilen är i full gång. Mycket som sker och skett inne hos oss sen vi startade upp efter sommaren. Vi har hälsat två nya barn, 6 överinskolade blomman barn och fröken Ann välkomna till oss på Fjärilen. Jätteroligt att ni börjat här och att ni så snabbt funnit er plats i vår ”lilla” grupp.

I början av terminen har vi fokuserat på att lära känna varandra och skapa en gemenskap i gruppen. Stort fokus har även lagts på våra dagliga rutiner, för ett tryggt och trivsamt klimat på förskolan. Just nu sker lite förändringar i verksamheten för att skapa en rolig och lärorik miljö efter barngruppens intressen och vårt kommande fokusområde ”Hälsa och rörelse”. I blå rummet har vi byggt upp en kiosk som glatt togs emot av barnen. Barnen håller även själva på att inreda avdelningen med sina fina färgglada pärlplattor. Det pärlas för fullt och dem är så duktiga. Nu räcker det inte med att utmana sig själv genom att skapa ett mönster utan nu pärlar vi olika motiv. Att lägga pärlplattor är en kreativ aktivitet som utvecklar finmotoriken och öga-hand-koordinationen. Vi övar även vår koncentrationsförmåga och våra matematiska kunskaper.

IMG_3569
Vi har ju även en underbar utemiljö på förskolan. En förmiddag balanserar vi på gården. Två barns intiativ till balansgång runt gungorna, inspirerade en grupp med barn att balansera. Vi övade, utmanade och prövade oss fram i våra olika balans tekniker. Vi hjälpte varandra,  peppade varandra och glädjes åt våra olika framsteg.
IMG_3557
”Förskolans verksamhet ska präglas av en pedagogik där omvårdnad, omsorg, fostran
och lärande bildar en helhet. Verksamheten ska genomföras så att den stimulerar och
utmanar barnets utveckling och lärande. Miljön ska vara öppen, innehållsrik och
inbjudande. Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet
samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter,
kunskaper och färdigheter.” Lpfö 98/10 s.8

V.36

Blomman

Nu har vi kommit en liten bit in på terminen och vi börjar lära känna varandra. Alla de nya barnen har klivit in på sina ordinarie scheman och känner igen sig i dagens rutiner och händelser. Man blir lika häpen varje gång man ser hur snabbt barnen lär sig att sitta still i samlingen, sjunga med i sångerna och vänta på sin tur när frukten kommer fram. Positivt grupptryck är en härlig kraft!

Vi har så smått kommit igång med måleri och pyssel men allra mest fokuserar vi på att hitta sig själv, både i det stora och det lilla. Ute spelar vädret lite september-spratt med oss och det är ömsom sensommar, ömsom höst men vi försöker alltid vara ute två gånger om dagen.

DSC05624 DSC05626

 

V.34

Blomman

Då var det dags att kavla upp ärmarna för en ny termin på Blomman! Ingen idé att se bakåt på sommaren som aldrig var utan nu fokuserar vi uppåt, framåt som alltid! Barnen har ändå kommit tillbaka med långa ben och ljusare hår och vi konstaterar att vissa saker rubbas inte av en lite mulen och kall semester.

Innan semestern vinkade vi av 6 kompisar som gick till Fjärilen för nya utmaningar och stordåd och har således fått in 6 nya talanger till oss. Barn och föräldrar hälsas hjärtligt välkomna! Vi har verkligen rivstartat och satt full gas från start vilket gör att vi om bara en vecka är helt klara med inskolningarna. Det har varit rätt så tufft för alla inblandade men belöningen kommer i att vi nu är full grupp och kan satsa helhjärtat och utan avbrott på att bli ett starkt och vattentätt team.

Nytt fokusområde på huset blir i år Hälsa och rörelse, hur detta kommer ta sig i uttryck på Blomman har vi inte velat bestämma innan gruppen fått tillfälle att visa sina styrkor och svagheter så det återkommer vi till. Men att det rör på sig kan vi lova!

Vi tyckte också att förra terminens tema kring en sång var väldigt roligt och givande så kanske något liknande växer fram under årets gång.

Och nu har vi kommit fram till de sedvanliga förmaningarna, nya för vissa och en evig repris för andra men hur som helst;

Attention!

– Allt som tillhör er SKA märkas, annars är det vårat

– Håll de tider som ni satt upp på schemat, personalens scheman ligger efter dessa.

– Har ni frågor om ert barn, kom till oss. Om ingen särskild information ges vid hämtning betyder det att allt varit bra och ditt barn har ätit, sovit, pärlat, cyklat, ritat, pratat, skrattat och lite till. Man hinner väldigt mycket på en dag.

– Kolla blöjlådan med jämna mellanrum

– Fyll på med extrakläder, i rätt storlek

– Se till att ditt barn har kläder för alla väder, i rätt storlek och för rätt säsong

– Var glad och ha en bra dag!  

IMG_2558