V.15

Blomman

Det växlar snabbt mellan årstiderna och de senaste dagarna har vi kunnat njuta av lite vårkänslor. Påsken passerade och nu följer några helt vanliga veckor i gamla vanliga rutiner. På tisdagar fortsätter vi med vårt hälsotema där vi fokuserar på yoga och balans. Det är helt frivilligt att vara med men de flesta är nyfikna och bara man själv sätter igång räcker det som dragningskraft. Utan några instruktioner ser vi hur barnen av eget intresse härmar och tar efter de rörelser vi gör. Att bara ligga raklång och platt på golvet, för att snart känna hur det rycker och spritter i fötterna så att man bara måste snabbt upp och hoppa högt upp i taket är också ett kul sätt att lära känna sin kropp och vad den kan.

Nu har det så smått börjat torka upp tillräckligt i skogen också så att vi kan börja ta oss ut i terrängen. Vi planerar både korta och längre expeditioner i stor och liten grupp. Självklart anpassade till deltagarnas förmåga och dagsform.

Häromdagen gjorde vi också ny deg. Tänk att det är lika skoj varje gång!

IMG_2704

IMG_2708

v.15

Fjärilen

Denna veckan hade skolgruppen (blå grupp) sin första träff med blivande skolbarn från närliggande förskolor. Denna gången träffades barnen upp ute och lekte tillsammans. Efteråt åt de frukt i vårsolen. Syftet med skolgruppen är att förbereda de blivande skolbarnen för förskoleklassen. Skolgruppens huvudsyfte är att barnen ska få lära känna andra blivande klasskamrater, ha roligt tillsammans och få tillfälle att diskutera egna frågor och funderingar som de har inför skolstarten.

”Inför övergångar ska de berörda skolformerna och fritidshemmet utbyta kunskaper, erfarenheter och information om innehållet i utbildningen för att skapa sammanhang, kontinuitet och progression i barnens utveckling och lärande. Det ska även nnas samarbetsformer som syftar till att förbereda barnen och deras vårdnadshavare inför övergångar från förskolan till förskoleklassen, skolan och fritidshemmet” Lpfö 98/10

På morgonsamlingen i tisdags tittade vi på kalenderbilden ”April” och pratade om vad vi såg på bilden. På bilden var det olika vårtecken, en insekt, blommor och blommande träd. Vi diskuterade i storgrupp om vi sett något vårtecken utomhus. Några barn hade sett getingar, skalbaggar och myror. Någon hade sett en tiger på gården. Gröna gruppen gick sedan till skogen och letade vårtecken från både natur och djur. Vi hittade bland annat knoppar, sniglar, ekorrebajs och ekorremat.

IMG_0146

Efter förra veckans regnväder var fortfarande skogens stigar väldigt geggiga men vad gör det, hälsa och rörelse är roligt och i skogen är det geggigt. All lera i skogen blir till lava vilket gör att vi fått klättra i berg, hoppa över lavapölar och lavabäckar. Klättra över och under nedfallna träd. I skogen kan man också leka ”Alla ekorrar byter träd”, då blir man riktigt varm en fin vårdag som denna tisdagen var.

IMG_0151

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande” Lpfö 98/10

V.13

Blomman

Fortfarande ingen vår i sikte men en tidig påsk piggar ju alltid upp. Barnen har pysslat små kycklingar, en sort som hänger och dinglar i fönstret och en sort som sitter fast på fönstret. Det är alltid lika spännande att följa deras sinne för komposition när de nogsamt väljer var de ska placera ögon, näbb, fjädrar och ben. Med åldern kommer också önskan om att det ska se riktigt ut och alla delar hamnar på ungefärligt rimliga ställen. I början av karriären är det mer det kladdiga limmet som får mest uppmärksamhet.

Våra två färskaste kamrater börjar så sakta finna sig i sin nya situation och mer och mer inse vilket härligt gäng de hamnat i. De upptäcker nya saker varje dag och när chocken lagt sig ser man plötsligt skogen för alla träden, då blir dagen full av möjligheter!

Nu önskar vi på Blomman en riktigt Glad Påsk!

 

 

IMG_2699

V.11

Fjärilen

Solens strålar når in genom förskolans fönster och det är fredag. Vi har precis ätit frukost och jag och några barn befinner oss inne i blå rummet. Ett barn får en idé om att göra en skuggteater mot väggen i solens ljus. Våra handrörelser bildar olika gestalter. Efter en kort stund får samma barn en annan tanke att bygga vidare på. Hon vill göra en skugg TV. Hennes tanke var att använda sig av en filt och att hon ska sitta bakom filten och kompisarna framför. På detta vis har hon gjort en skugg TV. Här börjar en tankegång om vilken filt hon kan använda sig av. Eftersom vi inte hade en ljus filt fick hon tänka om. Då börjar hon istället att hämta olika papper från ateljén. De papper hon hämtar fäster hon på en stol. Efter ett tag kom hon fram till att hon skulle ha rosa silkespapper. Rosa silkespapper tejpades på en stol. På så sätt hade hon skapat sin TV skärm. Nästa steg blev att få skärmen i rätt riktning för solens ljus. Hur kan man på bästa sätt se rörelserna som jag gör bakom skärmen? Vilken sida av stolen ska jag befinna mig på? Hur ska jag placera stolen i rummet? När hon väl kommit fram till hur hon ska placera stolen börjar TV showen. Nu får vi i publiken sitta framför stolen och se hur hon använder handrörelserna som vi tidigare gestaltat mot väggen. Händerna bildar fjärilar, spindlar och ankor. Strax kommer annan rekvisita in i showen och diverse barnsånger sjöngs. Leksaksgrodor som hoppar till ”Små grodorna”. Vidare möter leksaksgrodan en ”anka” ( handrörelse). Grodan och ankan äter mat vid ett duplobord. Bakom silkespappret bildas en kulle (barnets huvud). På kullen går spindlar (handrörelse) till sången ”Imse vimse spindel klättrar upp för kullen”.

Här i blå rummet sitter vi sedan i över en timma. Några barn kommer och andra barn går. Några barn inspireras till att göra sin egna TV och andra barn vill bara titta på TV. En underbar solig fredagsmorgon inne på Fjärilen.IMG_0066

 

”De vuxna ska ge barnen stöd i att utveckla tillit och självförtroende. Barnens nyfikenhet, företag­ samhet och intressen ska uppmuntras och deras vilja och lust att lära ska stimuleras.” Lpfö 98/10

Blomman

Även om man vet att det ska hända blir man alltid lika tagen på sängen och det känns som att man missat någon jätteviktig information när det faktiskt händer. Det gäller både det faktum att man tror att mars är en vårmånad och att barnen inte kan gå på Blomman för alltid. Så nu står vi här och saknar våren och våra två stora tjejer Astrid och Elsa. Men som tur är vet vi exakt var tjejerna är, vi vet ungefär var våren är och vi vet helt säkert vilka som ska fylla två tomma hyllor. Välkomna Emma och Elliot till Blomman!

I verksamheten har vi testat att måla på silver! Rolig, prasslig aluminiumfolie rullades ut över bordet och barnen fick måla. En blå, en grön och en röd som fått hedersplats i ateljén. Bilar är ju också alltid kul att leka med men hur blir det om bilarna skulle köra runt i läcker guld och bronsfärg? Vi testade och det blev toppenfina teckningar med spännande spår och mönster från bilarnas däck.

Framöver är det fokus på våra nya Blommanmedlemmar samt att dra igång vårens rörelse-tema, kanske man kan locka fram våren med lite härlig dans?

IMG_2653

IMG_2695

På samlingen kan vi nu konstatera att vi gått in i mars månad och att vi lämnar februari 2018 bakom oss. Många namnsdagar har passerat och desto fler finns kvar. Barnen väntar spänt på när deras namnsdag dyker upp. Månaden Mars visar en typisk vårbild på vår väggkalender, riktigt där är vi inte än. Brrr, vilken kall vecka vi har haft. Vi har haft koll på termometer som visat upp mot -13 grader. Det kalla vädret har däremot inte stoppat oss från att gå ut. Kläder på lager, varma vantar, ullstrumpor, fodrade vinterstövlar, halsduk, overaller och ninja mössor ( som barnen kallar dem) är bra kläder att ha just nu. Detta i kombination med kortare utevistelser gör att vi trivs och har roligt ute även i denna superkyla.

IMG_0062För att bli varma i kroppen gick vi alla i onsdags på en promenad. Vår promenad slutade spontant vid vita Dalarna där vi åkte nedför backen på rumpan. Efter ett tag testade vi att åka liggandes på mage och rygg. Oj vad fort det går utan pulkan och vad skrattet samt aktiviteten värmer och gör gott för kroppen.

IMG_1233

”Barnen ska kunna växla mellan olika aktiviteter under dagen. Verksamheten ska ge utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inom­ hus som utomhus. Utomhusvistelsen bör ge möjlighet till lek och andra aktiviteter både i planerad miljö och i naturmiljö.” Lpfö 98/10