V.50

Blomman

Äntligen blev det dags för luciatåget! Barnen kom med blandade känslor och högtidsenlig kostym och samlade sig på Fjärilens stora matta. Sen tågade vi bort till Blomman som inte var sig själv utan mörk och full av familjer. Några gick rakryggade in och släppte loss för det var deras andra gång och några hade handbromsen i, någon valde förälderknä och någon hade mest stora ögon. Vi sjöng och det gick bra och vips var det över!

Vi har också pysslat lite lucior. En liten kör med ljus av tops i glitterkronan och piprensarhår. Och granar har vi också målat och pyntat med glitter och makaroner.

Nu ser vi fram emot sista veckan på terminen med lite mera pyssel, lite mera utelek och ett härligt julbord!

IMG_2869

V.48

Fjärilen

Vår väggkalender visar att vi närmar oss årets sista månad. ”Kan jag få slicka på sista lappen?” frågar barnen i kör på våra samlingar när vi går igenom dagens datum, namn och namnsdagar. På måndag kommer den lyckliga att få klistra dit December bilden. Vi kommer även då att börja räkna ner dagarna till julafton med våran spännande QR kods gran. Bakom varje julgranskula gömmer sig en QR kod eller i ett barns ord, en labyrint. Vi alla är medupptäckare för vad som gömmer sig bakom koden. Spännande och kul? Ja

Samlingarna innehåller just nu även mycket julsånger. Vi sjunger och övar jultexter inför Lucia. 

image

Julstämningen sprider sig inne hos oss. Julbelysningen är uppsatt och i ateljén skapas julkonserter med sopborsten som mikrofonställ. Medan några barn uppträder pysslar andra.  Barnen pärlar julmotiv och skapar andra juliga eller icke juliga saker. Nästa onsdag är det julpyssel drop-in och ni får då chansen att känna av denna mysiga stämning. 

image

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar.” Lpfö 98/10

 

Blomman

Hösten var tydligen bakom oss och december pockar på uppmärksamhet! Eftersom små och även ofta stora människor gillar att komma väl förberedd till utmaningar och äventyr som luciatåg, har vi redan plockat fram jullådan. Lika härligt som det är att lägga in den långt in i skåpet och blicka fram mot våren, är det att få ta fram den igen och ta sig an gamla sköna traditioner och toner. Och att det mest är vi vuxna som sjunger spelar ju inte så stor roll eftersom sångerna kommer följa dem många många år framöver och tids nog har de nog lärt sig orden.

I fönstren hänger stjärnorna igen med nya fräscha batterier och vi har så smått börjat pyssla granar och lite annat juligt.

IMG_2866

IMG_2867

 

V.46

Fjärilen

Nu när barnen har fått uppleva några teaterföreställningarna ihop på annat håll tänkte vi pedagoger att det skulle vara roligt att ge dem en föreställning på hemmaplan. Både roligt, passande och viktigt. Sedan vi i arbetslaget lyssnade på Förskolepoddens avsnitt om ”Integritet i förskolan” har diskussionen i arbetslaget varit aktuell om hur vi skapar en kultur om integritet på vår förskola. Inne hos oss på Fjärilen har vi diskuterat om hur vi vuxna förhåller oss till barnen samt hur de förhåller sig gentemot varandra och avdelningens miljö. Vi har diskuterat hur vi både lär och kan lära barnen om integritet. Detta är allt från vårt sätt att hantera konflikter till att man lär sig om vad som är privata delar på ens kropp, att man har rätten att säga till när man inte känner sig bekväm i att någon exempelvis tar på ens hår eller ställer de här frågorna till en.

D9A214F8-957C-4393-A50E-8536817EF78B

Vi bjöd därför in barnen till ”Teater Lillstugan” där de skulle få delta i ett forumspel. Ett rollspel som går ut på att några personer spelar upp en situation som innefattar någon slags problemställning. Publiken, i detta fall barnen får sedan gå in och hjälpa till att ändra spelets förlopp. Forumspelet bearbetar dilemmat och skapar nya lösningar för att hitta andra vägar ur situationen. Vår ”Stopp min kropp” föreställning började med att vi i samlingen diskuterade vad begreppet ”Stopp min kropp” kunde innebära. Vidare fick barnen varsin biljett till föreställningen. Barnen tyckte det skulle bli roligt med teater men blev lite besvikna när den skulle spelas upp på förskolan. För att komma in på teatern fick de lämna sin biljett till entrévärden. Forumspelet handlade om en morgon på förskolan Lillstugan. På morgonen kom ett barn till förskolan och blev mottagen med en kram från sin fröken. Barnen såg att barnet som blev kramad inte kände sig bekväm i situationen. Tillsammans med barnen diskuterade vi vad som hände i spelet, ”Om man inte vill ha en kram vad kan man säga och göra istället?” Två barn fick vara med och pröva en annan utväg i situationen. 

Efteråt gick vi alla in i blå rummet och tittade på ”Stopp min kropp” sången på projektorn. Tillsammans försökte vi lära oss texten och några rörelser till den. Barnen ville höra sången om och om igen. Så nu går vi alla runt och nynnar på ”Stopp min kropp” och trots att föreställningen ägde rum på förskolan verkade vi fångat barnens intresse. 

”Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta är värden som förskolan ska hålla levande i arbetet med barnen” Lpfö 98/10

 

Blomman

Att limma med limstift är en del i utbildningen. Det är inte alltid som sambandet mellan att jag drar med en penna som inte syns och att någonting fastnar, är helt solklart. Så det måste man öva på. Limmet är härligt mjukt och stiftet glider lätt över pappret. Det doftar gott också. Någon limmar mer på näsan än på pappret. Det klibbar bra, så en annan sitter mest och känner känner känner på limmet som fastat på fingertopparna. Andra limmar huller om buller och på måfå, någon gör en trappa. En annan fäster alla lapparna och remsorna sida vid sida. Det blir mönster och upplevelser blandat. Man blir klar snabb eller gör många och vill ta med sig hem. Fast konstigast var att vi glömde glitter..

Vi gick till skogen igen också. Mellan regnet, mitt i det grå traskade alla och varenda en över vägen och in bland grenar och utmaningar. Är man jättejätteny på att gå själv får man självklart frökenskjuts men alla andra fixade att ta sig upp för backen högt upp på berget. Där smakade frukten toppen och vi letade spindlar, som den vi har i trädet hemma. En pytteliten hittade vi. Sen tog vi trottoaren hem.

IMG_2849

IMG_2824

 

V.44

Fjärilen

Toves anmälan till ”Baka för en god sak” blev ett roligt och värdefullt litet projekt i barngruppen. Vi har bakat och samtalat om ämnen som berör projektets syfte. ”Baka för en god sak” har även från början till slut involverat er familjer. Tack för all frukt som ni plockat från era trädgårdar och för ert deltagande. På 2 timmar den 25 oktober samlade vi tillsammans in 5000 kronor. Vårt gemensamma bidrag till BRIS-Barnens rätt i samhället, bidrar till att Bris kan stötta barn och unga som behöver en vuxen att prata med.

IMG_20181017_073552_674

En förändring har skett inne på avdelningen eller om man lyssnar till ett barn så kanske man skulle kunna kalla det en förvandling. Vi har nämligen fått ”En port till Känn Världen, där inne kan man känna på saker”. Dessa ord används av ett barn då han beskriver vår nya känseltavla. Vi har samtalat om känsel, olika känslor, vilka kroppsdelar som man kan känna med samt hur de olika materialen känns och vad som skiljer dem åt. De mest intressanta samtalen uppkommer när jag som vuxen på avstånd observerar hur barnen använder sig av och samtalar om känseltavlan. Några barn sitter framför känseltavlan och utbyter erfarenheter och tankar om de olika materialen. Ett annat barn uppmärksammar en kompis på att sandpappret har samma färg som tavlans bakgrund men att tavlan är len och det är inte sandpappret. Ett annat barn väljer att bara känna på stjärnorna eftersom detta är barnets favoritform. Ett annat barn är i rummet och leker med tågbanan men återkommer till känseltavlan för att känna på paljettstycket. En stunds observation av individuella och gemensamma upptäckter, upplevelser och reflektioner.

332B751F-B6E0-4302-8CDC-26E43780631E CBC44F63-4247-4F30-A50F-1FDE75D4C2F7

”Förskolan ska uppmuntra och stärka barnens medkänsla och inlevelse i andra människors situation. Verksamheten ska präglas av omsorg om individens välbefinnande och utveckling.” Lpfö 98/16

Blomman

Hela gänget drog på höstpromenad en dag. Västar på och titta noga noga innan man passerar vägen. I skogen är det krångligt att gå och hela marken var gul av löv. Det kunde inte bättre bli för det var just de löven som var målet för hela resan. Alla plockade. Några tog många, famnen full och någon tog bara det allra bästa. Valde mellan olika nyanser av gult och olika former, spretiga och taggiga lönnlöv. Det fanns stora och det fanns små.  Ner i en påse och sen krångla sig ner för backen och hem till trygga gården igen. Några av löven limmades på papper och kläddes i sprakande röd och gul sand, sen glitter. Ett nytt vackert, nästan evigt liv. Några löv blev spännande spöken. Helt vita blev de med pliriga ögon.

På samlingen en annan dag kom det ankor ur en låda. De var stora nog att sätta på handen. Men så förskräckligt retsamma! Ingen orkar med sådant tjat så alla åkte ner i dammen.

IMG_2827IMG_2844

IMG_2839

V. 42

Fjärilen

Varje torsdag går vi på våra hempromenader. Hälsar på hemma hos varandra och upplever Sävedalens närmiljö- backar upp och ner.  Med kartan i handen leder barnet resterande av gruppen hem till sitt hem. Dessa promenader tar oftast hela förmiddagen men det är en glädje hos barnen att visa upp sina hem och kompisarna hänger smidigt på. Här går vi tillsammans, i Sävedalen. Vi är en del i samhället, en del i det stora hela.

Buss 513 och spårvagn 3 tar oss utanför Sävedalen, ända bort till  Chapmans Torg i Majorna. På Teater Sesam tar vi del av en skuggföreställning ”Varför inte!”.  En blandning av skådespeleri, skuggspel och rörelser som speglar olika känslor och berättelser visuellt genom färg och ljus. En häftig upplevelse för barnen men också med ett bakomliggande budskap om vår mänsklighet, empati, ödmjukhet och förståelse. Vad vi alla som bor i ett samhälle tillsammans behöver, stora som små. 

Väl tillbaka i Sävedalen, Lillstugan. En vila som knyter ihop ryggsäcken. Ett samtal om demokrati och dess betydelse. Vi kom gemensamt fram till att i Sverige styr vi alla, ingens röst är mindre värd. Vi pratade om allas lika värde utifrån olika perspektiv. Sen röstade vi om vilken flanosaga vi skulle läsa.

26B25490-1721-431D-873E-D708CEF3BE78

3 exempel på att vårt fokusområden ”Omsorg om närmiljö” är levande i vår verksamhet. Ibland utifrån planerad arbetssätt, ibland i uppkommande samtal och i vårt dagliga möte med  varandra.

”Värdegrunden uttrycker det etiska förhållningssätt som ska prägla verksamheten. Omsorg om och hänsyn till andra människor, liksom rättvisa och jämställdhet samt egna och andras rättigheter ska lyftas fram och synliggöras i verksamheten. Barn tillägnar sig etiska värden och normer främst genom konkreta upplevelser. Vuxnas förhållningssätt påverkar barns förståelse och respekt för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle och därför är vuxna viktiga som förebilder.” Lpfö 98/16