V. 42

Fjärilen

Varje torsdag går vi på våra hempromenader. Hälsar på hemma hos varandra och upplever Sävedalens närmiljö- backar upp och ner.  Med kartan i handen leder barnet resterande av gruppen hem till sitt hem. Dessa promenader tar oftast hela förmiddagen men det är en glädje hos barnen att visa upp sina hem och kompisarna hänger smidigt på. Här går vi tillsammans, i Sävedalen. Vi är en del i samhället, en del i det stora hela.

Buss 513 och spårvagn 3 tar oss utanför Sävedalen, ända bort till  Chapmans Torg i Majorna. På Teater Sesam tar vi del av en skuggföreställning ”Varför inte!”.  En blandning av skådespeleri, skuggspel och rörelser som speglar olika känslor och berättelser visuellt genom färg och ljus. En häftig upplevelse för barnen men också med ett bakomliggande budskap om vår mänsklighet, empati, ödmjukhet och förståelse. Vad vi alla som bor i ett samhälle tillsammans behöver, stora som små. 

Väl tillbaka i Sävedalen, Lillstugan. En vila som knyter ihop ryggsäcken. Ett samtal om demokrati och dess betydelse. Vi kom gemensamt fram till att i Sverige styr vi alla, ingens röst är mindre värd. Vi pratade om allas lika värde utifrån olika perspektiv. Sen röstade vi om vilken flanosaga vi skulle läsa.

26B25490-1721-431D-873E-D708CEF3BE78

3 exempel på att vårt fokusområden ”Omsorg om närmiljö” är levande i vår verksamhet. Ibland utifrån planerad arbetssätt, ibland i uppkommande samtal och i vårt dagliga möte med  varandra.

”Värdegrunden uttrycker det etiska förhållningssätt som ska prägla verksamheten. Omsorg om och hänsyn till andra människor, liksom rättvisa och jämställdhet samt egna och andras rättigheter ska lyftas fram och synliggöras i verksamheten. Barn tillägnar sig etiska värden och normer främst genom konkreta upplevelser. Vuxnas förhållningssätt påverkar barns förståelse och respekt för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle och därför är vuxna viktiga som förebilder.” Lpfö 98/16

V.41

Blomman

Det spelar väl egentligen ingen roll vem som började eller vem som kom på idén men det kom sig att vi fick feeling på Bockarna Bruse. På samlingen tog vi fram lådan med det saftiga gräset, det farliga trollet (som egentligen mest ser ut som en liten fe med vingar…), bron, herden Evald (som tillkom vid något tillfälle som ingen minns men nu är en naturlig del av sagan) och de tre bockarna. Denna lilla historia är lika spännande gång 1043 som den första vilket ju är tacksamt. På fruktstunden efter kunde ett barn inte hindra sig från att gå fram och tillbaka över äpplen och fötter och nynna för sig själv. Det var naturligtvis den stora bocken Bruse. Men eftersom leken var lite dåligt placerad fick vi ta med den ut istället. Alla som ville fick prova att gå över bron samtidigt som vi sjöng och valde man stora bocken fick man också lov att stånga trollet! Efter en miljon varv var det sen dags för mat. Och lite repris igen på eftermiddagen. Tillslut var alla bockarna iallafall riktigt mätta!

96FA88B3-7984-4569-9656-01855F6D0785

IMG_2807

V.40

Fjärilen

Skapande i alla dess former sker just nu inne på Fjärilen. Magnetbyggen som blir till rymdraketer, kristaller och flervåningshus där nallar, bilar och djur flyttar in. Plusplus blir tåg och robotar. Färgglada ploppar bildar barnens bokstäver, potatisar och bollar. Vi pedagoger observerar hur barnens intressen och erfarenheter följs upp i dessa skapande lekar och hur barnen lär och inspireras av varandra. 

F7E0A8BF-83BF-4319-A762-DA527309FCF36A1E3977-9408-4AFE-A7E0-8836E27E0268

För de som håller till i ateljén finns mycket nytt material att tillhandahålla. Vi har gjort en ”återbruksstation” där vi tar tillvara på förskolans och våra familjers gamla mjölk/-äggkartonger och pappersrullar samt annat återbruksmaterial. I återbruksstationen finns även skogsmaterial som vi tillsammans hämtat från skogen. Hand i hand med vårt fokusområden ”Omsorg om vår närmiljö” försöker vi skapa ett sammanhang där vi med enkla resurser kan påverka miljön med vårt sätt att vara. Genom att återbruka mera, vilket oftast också verkar bli ett ännu roligare och meningsfullare skapande för barnen. Redan i skogen fanns idéer om att göra en ny pomperipossa käpp, pinnfigurer och måla stenar.  Vårt återbruksmaterial har inte bara blivit en del i vår ateljémiljö utan också andra förskolemiljöer, dels vår kiosk. 

3404F4DC-483B-4F8D-B46E-E1B7240CCD5F8E0C8519-E61B-4407-8FBB-4777955BC44E

En katt med mat i magen (genom lockhålet)  och en sparkatt.

”Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid.”

V.38

Blomman

Om man krafsar runt lite i sina skåp så hittar man grejer. Den här gången hittade vi en påse med toarullar! Perfekt om man vill göra monster. Vi målade rullarna i härlig metallicfärg, blå och lila. Någon målade så försiktigt och prydligt med pincettgrepp och inget kladd och någon blev metallicmonster själv på nollkommanix sekunder. Tur att färgen är giftfri och lätt att tvätta bort.

Nästa dag limmade vi ögon och tänder och nu står dom där och morrar så hemtrevligt mot oss.

IMG_2806

V.36

Fjärilen

Några veckor in på den nya terminen och Fjärilen är nu i full gång. Kul återseende med kompisarna och en ny sammansatt barngrupp, spännande! Vi har därför fokuserat mycket på att lära känna varandra och verksamheten inne på Fjärilen samt dess rutiner.  En bra grund i uppstarten av en ny termin. Som tidigare termin har vi planerat att dela in barnen i mindre grupper efter morgonsamlingen. Grupperna bidrar till att vi pedagoger kan uppmärksamma barnens olika intressen och behov. Vilket skapar möjlighet till att planera och hitta arbetssätt för hur kan arbeta med dessa i verksamheten.  Morgonsamlingen inkluderar hela barngruppen och innehållet för den kommer att vara sång, rim och sagor. Varje onsdag kommer vi även att ha en visningssamling. Syftet med visningssamlingen är att barnen ska bli bekväma att prata inför grupp och stärka sin självkänsla i det. Vi vill även skapa glädje och stolthet i att man får visa upp något hemifrån. 

Även fall uppstarten av grupperna inte blivit av än så har vi arbetat mycket med att dela in barnen i mindre lek-/ aktivitetsgrupper.  Igår var ”en dag för själen”. En grupp barn stannade inne och bakade äppelpaj (på äpplen från era trädgårdar) som vi skulle ha till fika vid mellanmålet. Några andra barn fick ta en promenad till affären för att handla vaniljsås.

C0708B25-17B6-46A1-9A47-E0C0BC895698

Även vid vilan delar vi in barnen i grupper. En grupp lyssnade på en ljudsaga om Bambi. När sagan sedan var slut riktades projektorn mot taket och vi tittade tillsammans på rådjursklipp från youtube, det blev en ny sorts vila. Detta är stunder på vår avdelning av gemenskap och glädje integrerat med i våra fokusområden.

”Förskolan ska erbjuda barnen en i förhållande till deras ålder och vistelsetid väl avvägd dagsrytm och miljö. Såväl omvårdnad och omsorg som vila och andra aktiviteter ska vägas samman på ett balanserat sätt.”

Ta gärna en titt på blommans blogginlägg om vad som är värt att tänka på och upprepa inför varje ny termin :)

 

Blomman

Då har vi kommit några veckor in på den nya terminen. Härligt att återse barnen som blivit långa i både ben och frisyrer. Blomman fick rivstarta med inskolning från dag 1 och sen har det fortsatt i ungefär samma tempo.  Nu har sista medlemmen anslutit och fått prova sin första dag som ensamseglare, något som klarades galant! Och så värst ensamt kan det ju aldrig bli med 13 kompisar och 3 vuxna som hänger en i hasorna för att försäkra sig om att allt är bra. De barn som varit med sen tidigare visar på stor empati och fantastisk känsla för omsorg när de nya kompisarna blir osäkra eller längtiga. De plockar fram bollar och klappar fint eller drar en vits, allt för att tårar skall bytas mot leende. Det värmer såklart våra vuxenhjärtan. Även att få vara det goda exemplet och den som visar vägen stärker självkänslan och det har väl inte undgått någon hur viktigt det är för oss på Blomman.

Överlag har alla fått en god start och vi känner oss trygga med att fortsätta på inslagen kurs.

Här kommer nu terminens förmaningar:

– Se över extrakläder i barnets låda. 5 tröjor i fel storlek hjälper inte när det är byxor man behöver

– Fyll på blöjor. 2 blöjor minst om dagen går åt, hur länge räcker då ett paket?

– Häng kläder för rätt väder på kroken. Vi sätter på det som finns och kan inte påverka väder och temperatur. Som regel finns heller inga stövlar eller vattentäta byxor att låna.

– Namna det ni gillar. Vi letar inte och känner inte igen barnens tröjor och strumpor, men vi vet vad dom heter. Kusinens eller kompisens namn räknas inte.

– Håll era tider, särskilt vid lämning på morgonen. Du är kanske inte ensam om att ha kommit iväg en kvart tidigare på morgonen än vad som står på schemat, men pedagogen som ska ta emot är det.

– Vid frågor och funderingar prata med oss som jobbar med just ditt barn. Vi vet det mesta om det mesta, övriga frågor googlar vi gärna.

Med förhoppning om ett lyckat samarbete, välkomna till Ht-18!

IMG_2800