V.14

Fjärilen

Denna veckan har vi fortsatt med  vårt vattentema. På tisdagssamlingen diskuterade vi vad barnen vill undersöka vidare och hur dom vill inreda rummet så att det blir ett vattenrum. Några saker som barnen vill undersöka vidare om var delfiner, sjöstjärnor, bläckfiskar, hajar och valar. Idéer för hur vattenrummet skulle kunna inredas var att man kan måla rummet blått, hänga upp en affisch med vatten på och hänga sjöhästar i taket.

Vi arbetar vidare med likabehandlingsplanen och i torsdags reste vi till Libanon. Vi åt libanesisk meze bestående av bl.a. lammkorv, hummus, tabbouleh och rödbetor. Innan maten dansade vi magdans. De flesta av barnen vicka höfterna och drog upp tröjan för att dansa med magdansösen som visades på projektorn.

“Förskolan ska sträva efteråt varje barn känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer” Lpfö 98/10 s. 9

image

Blomman

Vi har lämnat mars och påsken bakom oss och tagit oss vidare in i april. Detta märks framförallt på vädret när vi ena sekunden njuter av solen och utan vantar för att i nästa sekund stå i ösregn med iskalla händer. Och precis som alla andra år undrar man om det verkligen ska vara så här? Vad hände med våren och varför har jag fortfarande alla jackor på mig? Men det finns saker i livet som man kan vara säker på; april är en opålitlig månad och minst en kommer bajsa precis när vi kommit ut.

Barnen roar sig alla på sin nivå, de äldsta verkar vara inne i en period av tålamodsprövande förhalning av det mesta vi ber om och en av de yngsta har börjat bemästra den ädla konsten retstickeri. Att härmas och vara lite lagom irriterande ingår i utvecklingen så det är bara att vi alla kavlar upp ärmarna och visar hur man är en bra kompis och medmänniska. Inget att vänta på, det blir inte enklare senare i livet. Att lära barnen hur man visar respekt för sig själv och andra, både barn och vuxna, är allas vår viktigaste uppgift.

Men bråk kommer alltid att uppstå och just nu handlar de flesta om ett viktigt hål i en hylla och vem som kan samla på sig flest små tallrikar. Det är livet i stort och smått kan man säga..

Men sen kanske ni undrar var vi GÖR hela dagarna? Jo vi leker fisk, pärlar, sjunger, ploppar, ringer i noppertelefoner, dansar, går på gympa, leker på gården, bygger tågbanan, kör bilar, rensar avloppet, bjuder på tårtkalas, går till jobbet, målar, läser bok, spelar iPad, lägger saker i en väska, bygger torn, har samling och lite annat. Vi har inte svårt att få dagarna att gå.. image image image

image